Przejdź do treści
Strona główna » BEZPIECZEŃSTWO i HIGIENA PRACY – 5 NAJWAŻNIEJSZYCH ZASAD

BEZPIECZEŃSTWO i HIGIENA PRACY – 5 NAJWAŻNIEJSZYCH ZASAD

  • przez
BHP

Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzi dane przedsiębiorstwo, bezpieczeństwo i higiena pracy obowiązuje każdą zatrudnioną osobę. Chodzi tutaj zarówno o higienę osobistą, ale także czystość materiałów, środków czystości, jak i urządzeń wykorzystywanych w danym zakładzie — każdy z nas jest zobowiązany do przestrzegania odgórnych zasad BHP, które dla branży spożywczej są szczególnie restrykcyjne. W tym artykule naszego bloga przedstawimy 5 najważniejszych zasad, o których nie można zapominać!

CO TO JEST BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY? – definicja i ogólne zasady

Co to znaczy BHP? Jak sama nazwa wskazuje, jej zasady dotyczą bezpieczeństwa i higieny każdego zatrudnionego, niezależnie od pełnionej funkcji, w przedsiębiorstwie. BHP jest to zatem zbiór zasad, który określa sposób realizowania swoich obowiązków zawodowych przez wszystkich zatrudnionych. Czym jest zatem bezpieczeństwo i higiena w miejscu pracy? Określa ona zagrożenia dla zdrowia fizycznego i psychicznego w zakładzie, w którym pełnimy swoje obowiązki. Dzięki temu możemy skutecznie zapobiegać negatywnym czynnikom, stosować profilaktykę i szacować ryzyko zawodowe zatrudnionych osób.

  1.  Higiena osobista – jeden z najważniejszych aspektów BHP, który odnosi się bezpośrednio do każdego z zatrudnionych, którzy są największym źródłem wirusów i bakterii przynoszonych do zakładów.  Należy zatem zadbać o to, by myć ręce przed przystąpieniem do pracy. Zasady BHP w pracy dla branży spożywczej restrykcje będą dotyczyły także odzieży oraz obuwia, które powinny być dostarczone przez zatrudniającego i spełniać wszystkie wymogi prawne. W niektórych firmach stosowane są także specjalne śluzy wejściowe oraz stacje czyszczące.
  2. Badania profilaktyczne — poza tymi kontrolnymi, warto zapewnić zatrudnionym osobom dodatkowy pakiet, który pomoże im zadbać o swoje zdrowie — pomoże to w zachowaniu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie.
  3. Środki czystości w zakładzie pracy – powinny być dostosowane do rodzaju materiałów, jakie są w nim wykorzystywane i regularnie stosowane w celu ich umycia. Gruntowne czyszczenie oraz dezynfekcja szczególne istotne są w branży spożywczej i medycznej. Zapewnia to maksimum BHP zarówno w biurach, jak i zakładach produkcyjnych. Należy pamiętać, że utrzymywanie czystości jest niezwykle ważne jeśli chodzi o stan bezpieczeństwa i higieny pracy.
  4. Aktywność fizyczna, dieta, stres – wszystkie te czynniki odgrywają znaczącą rolę w kwestii produktywności i bezpieczeństwa każdej osoby. Warto więc zadbać, aby zatrudnieni dbali o siebie nie tylko w samym zakładzie, przykładając większą wagę do mycia rąk, zmiany ubrań czy stosowania odpowiednich środków sprzątających w biurze, ale także poza nim. Różnego rodzaju dofinansowania sportowe lub dietetyczne, a także chill room to rozwiązanie, które pomoże zadbać o relaks każdej zatrudnionej osoby.
  5. Praca zdalna – to zupełna nowość od czasów pandemii, która sprawiła, że ogromna liczba osób przeniosła swoje obowiązki zawodowe z biura do domu. W jej przypadku BHP w pracy polega na wdrożeniu konkretnego planu, pozwalającego realizować swoje obowiązki w sposób bezpieczny, czyli nieobciążający organizmu zarówno pod kątem fizycznym, jak i psychicznym. Przerwy na posiłek, ćwiczenia czy kontakty społeczne to klucz do realizowania obowiązków zawodowych w warunkach domowych. Sprzątanie w biurze jest równie istotne zarówno w biurach stacjonarnych, jak i zdalnych – pomaga w lepszej organizacji, ale zapewnia także wymaganą czystość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *